OVER ONS


Cloudshots startte in 2011 met het maken van film en foto’s met drones. Als een van de eerste bedrijven in Nederland gebruikten wij drones om stad, landschap en infrastructuur op een totaal nieuwe manier in beeld te brengen.

Toen wij begonnen bestond er nog geen dronewetgeving en twitterden mensen na onze vluchten dat ze UFO’s zagen vliegen. De afgelopen jaren hebben we via brancheverenigingen en nauw contact met de overheid bijgedragen aan het volwassen worden van een volwaardige, nieuwe en niet meer weg te denken bedrijfstak.

In 2016 behoorden wij bij de eerste groep drone-operators die van Inspectie Leefomgeving en Transport een RPAS Operator Certificate (ROC) toegewezen kregen. Hier voegden we later speciale ontheffingen aan toe, zoals de licentie om te vliegen in bewoond gebied en in gecontroleerd luchtruim (CTR) van bijvoorbeeld Schiphol of Rotterdam Airport. Nachtvluchten zijn bij ons ook mogelijk. Wij werken met de meest ervaren dronepiloten in de sector. Al onze piloten zijn gelicentieerd om onder nationale wetgeving (RPA-L) en EU-wetgeving (EASA A1/3, A2, SORA) te vliegen.

Met ons groeiden ook onze opdrachtgevers mee. We hebben samen met nationale en internationale klanten zoals ProRail, Antea Group, NOS, SBS6, Bol.com, CNN, HBO/VICE, Al-Jazeera en verschillende overheidsinstellingen aan filmproducties gewerkt.

Binnen de grenzen van de veiligheid, zoals die bij ieder erkend Nederlands luchtvaartbedrijf bekend zijn, zoeken we voortdurend naar interessante vliegpaden, mooie composities en verhalende shots. Wij hopen altijd op nieuwe samenwerkingen die ons inspireren en kijken er naar uit om samen met jou te gaan vliegen.

VEELGESTELDE VRAGEN


+ Wat is jullie werkwijze?

Na een aanvraag checken wij de gewenste vluchtlocatie om vast te stellen of er speciale ontheffingen ingezet moeten worden en hoeveel tijd er in de vluchtvoorbereiding zal gaan zitten. Aan de hand hiervan kan samen met eerdere informatie over gear en teamleden een offerte worden uitgebracht. Bij akkoord starten we met de vluchtvoorbereiding en houden we het voorspelde weer voor de afgesproken vluchtdata in de gaten. Bij te slechte weersvoorspellingen (regen en/of windstoten >14m/s) besluiten we samen met de klant om een vlucht te cancellen of te verzetten.

+ Welke licenties / speciale ontheffingen hebben jullie?

Wij hebben sinds 2016 een volledig ROC (nummer 22/2016) met de ontheffingen die voor film- en fotografievluchten belangrijk zijn:

  • Bebouwde kom
  • Civiel gecontroleerd luchtruim (Schiphol, Rotterdam, Eelde, Maastricht)
  • Militair gecontroleerd luchtruim
  • Binnen 25 meter van voertuigen, schepen, industriegebieden, havens en spoorlijnen

Vanaf 2022 zullen wij vliegen onder de Europese (EASA) regelgeving.

+ Mogen jullie 's nachts vliegen?

Als het maatschappelijk belang van een vlucht kan worden aangetoond is het mogelijk om via Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT) een ontheffing te krijgen voor een nachtvlucht. Een nachtvlucht vraagt wat meer voorbereidingstijd dan 'normale' vluchten. De aanvraag moet worden uitgewerkt door Cloudshots en vervolgens worden goedgekeurd door ILenT.

+ Hoe werken vluchten in gecontroleerd luchtruim?

Voor vluchten in civiel gecontroleerd luchtruim moeten wij tijdens een klus tweezijdig radiocontact onderhouden met de luchtverkeersleiding (ATC) van het betreffende vliegveld. Dit betekent dat er een extra persoon bij is, namelijk een RT (Radio Telefonie) operator. Onze RT operators zijn opgeleid om te communiceren met luchtverkeersleiding en beschikken over de juiste apparatuur zoals een geschikte radio. Bij laagvliegende bemande luchtvaartuigen zoals politiehelikopters of lifeliners kan de luchtverkeersleiding ons waarschuwen of verplichten om tijdelijk te landen.

Voor vluchten in militair gecontroleerd luchtruim vullen wij een formulier in en vragen wij daarmee om toestemming. Voor vluchten in militair gecontroleerd luchtruim is geen RT operator nodig.

+ Komen jullie met een team?

De grootte van het team is afhankelijk van de opdracht. Fotografie- of filmvluchten met een statisch onderwerp, in ongecontroleerd luchtruim, kunnen doorgaans uitgevoerd worden met enkel een piloot.

Als er een dynamisch onderwerp in beeld gebracht moet worden, zetten we naast de piloot ervaren camera operators in. Bij vluchten in gecontroleerd luchtruim, laagvlieggebieden of gebieden met veel mensen, zetten wij ook een observer in. De observer houdt de omgeving en het luchtruim in de gaten. De camera operator- en observerrol mag door één persoon worden vervuld.

Bij vluchten in civiel gecontroleerd luchtruim is er altijd een RT operator bij. Zie de vraag over vluchten in gecontroleerd luchtruim hierboven.

+ Kan ik ook alleen een piloot boeken?

Ja, zolang het gaat om fotografie- of filmvluchten met een statisch onderwerp, in ongecontroleerd luchtruim.

+ Hoe hoog kunnen jullie vliegen?

Wij mogen wettelijk tot 120 meter hoog vliegen. Er is een uitzondering: als het object dat gefotografeerd of gefilmd moet worden hoger is dan 120 meter, dan mogen wij hoger, tot maximaal 5 meter er boven.

+ Vliegen jullie ook in bemande helikopters of vliegtuigen?

Ja, wij fotograferen vanuit bemande helikopters en werken voor video samen met gespecialiseerde partijen.

+ Met welke gear werken jullie?

Voor de meeste vluchten maken wij gebruik van de Inspire 2 en X7 RAW/ProRes. Voor klussen met een kleiner budget hebben we meerdere opties, zoals de Mavic 2 Pro. Cinematische FPV vluchten doen we met custom built FPV drones.

+ In welke resolutie, bitrates en formaten schieten jullie?

Film:

  • RAW CinemaDNG tot 6016×3200 30FPS
  • ProRes tot 5280×2160 30FPS
  • H.264 tot 3840x2160 50FPS

Foto:

  • RAW & JPG tot 42MP 7952 x 5304 (Sony A7RIII)
  • RAW & JPG tot 24MP 6016×4008 (DJI X7)

+ Hoe leveren jullie bestanden aan?

Als het mogelijk is om de bestanden op locatie over te dragen aan opdrachtgever dan heeft dat de voorkeur. Wanneer dit niet mogelijk is zullen we de data uploaden naar een FTP server, versturen via WeTransfer of langsbrengen.

+ Zijn jullie verzekerd?

Wij zijn verzekerd volgens de verplichte aansprakelijkheidsverzekering conform de richtlijnen van Europese Verordening 785/2004.